11 June 2006

Le Gite Backpackers

Le Gite Backpackers.

Zoals de meesten van jullie al in ons emailtje gelezen hebben zijn Geert en ik vanaf 14 juli de gelukkige en zeer trotse eigenaars van een hele sfeervolle hostel in het leuke vakantiedorpje Hanmer Springs. Met de aankoop van deze hostel, Le Gite Backpackers genaamd (sorry, die naam hebben wij zelf ook niet verzonnen, hoor!) , gaat een langgekoesterde droom van ons in vervulling. Wij liepen al een paar jaar met vage plannen in ons hoofd rond om iets als een hostel of een Bed & Breakfast te gaan doen en nu liepen we hier toevallig tegen deze hostel aan. Dat kwam zo: Geert zat op een dag, het zal een week voor Pasen geweest zijn, in een brochure van een makelaar te neuzen. Dat deden we vaak, om te zien wat voor huizen er hier op de markt zijn en wat ze moeten kosten. Toen zag hij dat er een hostel te koop stond in Hanmer Springs, een klein vakantie-dorpje aan de voet van de Alpen op zo’n 140 km van Christchurch.

Le Gite vooraanzicht:
Voor de grap heeft hij een paar dagen later de makelaar gebeld om naar de prijs te informeren en zodoende kwamen we er achter dat het voor ons onder bepaalde voorwaarden op te brengen zou zijn.
Maar goed, het gewone leventje draaide door en we dachten niet meer echt aan een hostel. De Paasdagen stonden voor de deur en we zouden een lang weekend weggaan. We hadden een heerlijke tijd in Kaikoura en Nelson Lakes en op de laatste dag toen we terug reden naar Christchurch zagen we op de kaart dat we vlak langs Hanmer zouden rijden. Het was nog vroeg in de middag, dus we besloten daar even naar toe te rijden zodat we daar konden lunchen en even een kijkje konden nemen bij de hostel.
Dat hebben we dus gedaan en we vonden de hostel leuk. Nee, erg leuk.Nee, heel erg leuk. Okee, ik zal het maar eerlijk zeggen, het was liefde op het eerste gezicht!
Terug in Christchurch besloten we dat Geert contact op zou nemen met de eigenaar, Chris, die ook hier in de stad woont (de hostel wordt door iemand anders gerund). Dat heeft Geert dus gedaan en van het een kwam het ander. Voor we het wisten waren we volop informatie aan het inwinnen over alle zaken die we moesten weten en na veel brainstormen en overpeinzingen hebben we de knoop doorgehakt en besloten we een bod te doen.

Le Gite woonkamer:
Om een heel lang verhaal kort te maken, na een aantal hele spannende weken van onderhandelen, bieden en tegenbieden en argumenteren heeft Chris op een goede dag ons laatste bod geaccepteerd. Ik ben meteen diezelfde dag naar Donna, mijn baas gestapt om mijn zo gehate baan op te zeggen. Gelukkig reageerde ze zoals de meeste Kiwi’s reageren: Hartstikke leuk, meid, soms moet je de kansen grijpen als ze er zijn! Dat was erg prettig om te horen.
Die dag was sowieso een spannende dag, want het was ook de dag waarop Geert zijn huidige baan aangeboden kreeg. We hebben dus binnen een en dezelfde dag een baan geaccepteerd, een hostel gekocht en een baan opgezegd. Het zal jullie niet verbazen als ik je vertel dat ik die nacht niet zo goed geslapen heb…
De afgelopen weken zijn we dus erg druk bezig geweest met heel veel zaken regelen, contracten doorlezen, belastingzaken regelen, informatie inwinnen en nog veel meer. Ik moet eerlijk zeggen dat Geert dat werk vrijwel alleen gedaan heeft. Hij heeft er veel meer verstand van dan ik, en hij vindt het interessant. Ik niet, ik vind alleen de hostel interessant :-)
Het afgelopen weekend zijn we drie dagen in Hanmer geweest om in de hostel te slapen (je moet natuurlijk wel ervaren hoe dat is, natuurlijk) en om alvast een beetje in te werken. Sam, die huidige manager is een ontzettend aardige jongen, die de hostel al 18 maanden runt en er geweldige dingen voor heeft gedaan. Dank zij Sam heeft de hostel een erg goed waarderingscijfer gekregen bij de jaarlijkse stemmingen. En Sam vindt het geen enkel probleem om ons alles uit te leggen en te vertellen. We hebben dus een erg druk en enerverend weekend achter de rug, maar het was echt geweldig leuk om te doen, om kennis te maken met de andere gasten in de hostel en om in Hanmer Springs te zijn. Ik vond het zo leuk, dat ik op maandagmiddag eigenlijk niet meer terug wilde naar Christchurch.

Hanmer Springs omgeving:
Nu even iets over de hostel zelf: Voor degene die niet precies weten wat een hostel (of een backpackers, die namen worden hier in NZ allebei gebruikt) is: Een hostel is een vorm van betaalbare accommodatie, waar gasten een bed boeken en gebruik kunnen maken van voorzieningen zoals een volledig uitgeruste keuken, douches en toiletten en extra’s zoals internet, wasmachines, barbecues etc.. Afhankelijk van wat voor soort hostel kun je een een- of tweepersoonskamer boeken of een bed op een “share”, wat wil zeggen dat je de kamer deelt met ander reizigers. Onze hostel heeft een share met vier bedden, een share met drie bedden, twee 2-persoonskamers, een family-room met drie bedden met een eigen badkamer (dat noemen ze ensuite) en nog een vrijstaand gebouw met twee 2-persoons kamers, ook met ieder een ensuite badkamer.
Omdat deze vorm van accommodatie goed betaalbaar is komen er dus veel rugzaktoeristen, de zogenaamde backpackers.De gasten delen dus de keuken en de woonkamer, wat erg leuk is, want op die manier komen al die reizigers van allerlei verschillende nationaliteiten gezellig met elkaar aan de praat.
Wij moeten zelf natuurlijk ook nog ergens wonen, en ons woonhuis staat apart van de hostel. Dat is wel zo prettig, in verband met je eigen privacy. We hebben dus eigenlijk twee percelen gekocht: een met ons eigen woonhuis erop, een apart kantoor annex garage en de unit voor de twee 2-persoonskamers. En op het andere perceel staat de eigenlijke hostel met nog een garage/schuur en een schuurtje voor het kachelhout.
Verder ligt er achter de hostel een grote parkeerplaats en er is een flinke tuin en nog een groot grasveld, waar plaats is voor ongeveer 4 trekkerstenten. Je kunt dus ook komen kamperen bij ons! In totaal zijn de twee percelen ruim 1600 vierkante meter, dus dat wordt grasmaaien!
De hostel is een sfeervol 5-slaapkamer huis in de Nieuw-Zeelandse stijl. Het is van hout, met een metalen dak (veel veiliger in dit aardbevinggevoelige land dan baksteen) en met mooie glas-in-lood ramen. Het heeft een grote zitkamer met een heerlijke houtkachel en een open keuken. Verder, zoals gezegd 5 slaapkamers, 3 douches/toiletten en een ruimte voor de wasmachine en droger
Ons woonhuis is helaas wat minder uitnodigend. Het.is ook een typisch Nieuw-Zeelands huis, maar ouder en minder goed onderhouden dan de hostel. Het heeft een woonkamer met open keuken, twee grote slaapkamers, een klein badkamertje met toilet en een ruimte voor de wasmachine . Het heeft alleen behoorlijk wat onderhoud nodig en we moeten gaan klussen om er een beetje een thuis van te maken.Maar Geert zit helemaal vol met plannen om er een klein paleisje van te maken, dus dat komt mettertijd allemaal in orde!
De tuin is grotendeels aangelegd. We hadden het geluk dat Sam een landschapsarchitect is, dus die is er al aardig mee bezig geweest. Het heeft alleen een finishing touch nodig. En dan is het verder straks aan ons om van deze hostel iets speciaals te maken, zodat onze gasten zich er thuis voelen en het doorvertellen aan andere backpackers…

Sam, de huidige manager:
En dan willen jullie natuurlijk weten waarom mensen in godsnaam in Hanmer Springs willen overnachten. Nou, Hanmer Springs is op de eerste plaats een toeristische trekpleister door de warme bronnen die hier zijn. Eind 19e eeuw werden hier warme, geneeskrachtige bronnen ontdekt, die later geëxploiteerd werden. Het is nu een prachtig openlucht-badencomplex, waar je midden in de winter buiten in een heet mineralenbad kunt liggen, terwijl je uitkijkt over besneeuwde bossen en bergtoppen. Niet verkeerd, he!
Zoals al eerder gezegd: Hanmer ligt aan de voet van de Alpen, zo’n 140 km ten noorden van Christchurch. Behalve lui in het warme water liggen kun je ook naar het nabij gelegen Hanmer Forest Park gaan om te wandelen, te klimmen, een indrukwekkende waterval te bewonderen of om te mountainbiken. Er komen regelmatig groepen schoolkinderen die gaan oriënteren in de uitgestrekte bossen
Voor de durfals zijn er de jetboats en vanaf een eeuwenoude brug kun je met een elastiekje om je enkels de dieperik in springen. Vlak bij het dorp stroomt namelijk een rivier die een indrukwekkende kloof heeft uitgesleten. Voor de NZ-kenners onders jullie: Hanmer wordt door de Kiwi’s al het tweede Queenstown genoemd. (God bewaar me dat het ooit zo ver zou komen).
Omdat Hanmer op slecht 1,5 uur rijden van Christchurch ligt, wordt het ook veel bezocht door weekendmensen uit de stad. Onze hostel kent dan ook een aardig winterseizoen, waardoor je niet alleen afhankelijk bent van zomertoeristen. Om de paar jaar ligt er genoeg sneeuw op de omringende bergen voor een heus ski-seizoen en dan gaan de pistes open.
Kortom: genoeg redenen voor toeristen om naar Hanmer te komen. Het plaatsje is maar klein (slechts 700 permanente inwoners), maar er zijn diverse hotels, B&Bs, 2 hostels (waaronder wij, dus) een jeugdherberg en vele cafeetjes, barretjes en restaurants, waarvan sommige echt een hele mooie kaart hebben.
De sfeer is altijd leuk, een beetje zoals in een Europees Alpendorpje wat nog niet ten prooi is gevallen aan de wintersportindustrie. Bijna alle Kiwi’s die ik hier gesproken heb over Hanmer vinden het een erg leuke plek, waar ze graag komen. Mijn collega’s zijn dan ook wel een klein beetje jaloers op ons…

Nou, ik moet nog 4 weekjes werken en rond 10 juli verhuis ik alvast naar Hanmer.Op 14 juli nemen we de hostel officieel over en Sam blijft tot die datum om mij nog even in te werken. Daarna vertrekt hij naar Australie en mag ik het roer overnemen. Geert komt elk weekend en in de vakanties . Het is de bedoeling dat hij in elk geval nog een half jaar in Christchurch blijft en daarna kijken we even hoe alles loopt.
Dat klinkt eenzaam en dat is het ook, maar ik heb gelukkig nog gezelschap in Hanmer. Dan bedoel ik niet de andere gasten, maar ik bedoel Janet. Janet is de hostel-kat en ze is een echt schatje. Alle gasten vinden haar leuk en ze wordt vreselijk verwend. Ironisch genoeg lijkt ze sprekend op ons Noushka, ze is alleen nog wat kleiner. Ze is ook nog maar een jaar oud.

Brenda met Janet:
Nou, dit is het dan zo’n beetje. Alweer een grote stap op weg naar een ander leven. We weten niet precies hoe het allemaal gaat lopen, maar we gaan ervoor en we zullen wel zien. Natuurlijk is het wel een beetje een risico, maar soms moet je dat nemen als je iets echt heel graag wilt. En dit willen we. We gaan er iets moois van maken !